Marit Mesker 1

Marit Mesker, leerkracht

‘Het allerleukste vind ik het lesgeven en daarbij de interactie met de leerlingen. Ik ben echt de LEER-kracht.’ <br>

‘Van kind af aan wist ik al dat ik juf wilde worden. Als achtjarig meisje speelde ik al voor juf met mijn poppen. Toen het zover was twijfelde ik toch nog even, maar vanaf dag één op de PABO vond ik het geweldig. Nadat ik mijn opleiding had afgerond was ik er nog niet klaar voor om voor de klas te staan. Ik besloot een eenjarige vervolgopleiding te doen; de voltijdse opleiding leraar speciaal onderwijs, met als differentiatie remedial teaching. Op woensdag was ik dan altijd vrij en kon ik voor 1 dag in de week invallen voor groep 8 op basisschool de Voorhof, ook een school van Fluenta.

Ik vergeet die eerste dag nooit meer… Het was 26 januari 1999. Een winterse dag met vorst en ijzel. Ik was heel erg vroeg, want ik wilde er op tijd zijn. Er was nog niet eens goed genoeg gestrooid. In de auto van mijn ouders reed ik over de dijk naar mijn werk. Ik reed schade tegeneen vrachtwagen en stond aan de kant van de weg. Uiteindelijk was ik alsnog op tijd op school. En het was een geweldige eerste werkdag, ik ging helemaal op in de kinderen en vergat de autorit. Die gedrevenheid en passie typeert mij nog steeds. Uiteindelijk heb ik na die eerste dag, nog 11 jaar met veel plezier bij De Voorhof gewerkt.’

We zijn een school die midden in een veranderende samenleving wil staan

Na De Voorhof ben ik bij De Rank gaan werken, waar ik inmiddels alweer 11 jaar lesgeef. De school ligt op een mooie plek aan Het Wed, naast een groot sportveld in hartje Vianen. Er zitten ongeveer 250leerlingen op onze school. Ons motto is: De Rank leeft, leert, ontwikkelt en bruist. We zijn een school die midden in een veranderende samenleving wil staan. Als een veilige plek van waaruit de kinderen zich voorbereiden op de wereld van nu en de toekomst.

Ik vind het ook erg leuk dat we een Kanjerschool zijn. Wij geven de leerlingen de Kanjertraining.
Dat is geweldig, we spreken met elkaar de Kanjertaal. Het geeft de leerlingen duidelijkheid en houvast aan de hand van de petten met de kleuren. Ze leren omgaan met zichzelf en de ander en het gevoel en gedrag dat daarbij hoort. Het allerleukste vind ik lesgeven en daarbij de interactie met de leerlingen. Ik ben echt de LEER-kracht voor de kinderen. Ik vind het heel gaaf dat je een bepaalde sfeer in de klas kunt creëren en hoe je de ontwikkeling van het kind volgt. Je ziet ze hun eigen sprongen maken, met steeds meer bewustwording van prachtig eigenaarschap. Je maakt ze bewust van dingen. Ik hou ontzettend van duidelijkheid en voorspelbaarheid.Ik houd van duidelijke taal en zorg dat ik volgbaar ben; leiderschapstaal met veel humor.

Fluenta is betrokken en bereikbaar

Onderwijs staat nooit stil. Ik heb mijzelf als mens en leerkracht kunnen blijven ontwikkelen. Fluenta heeft mij daarbij geholpen. In mijn overstap van De Voorhof naar De Rank ben ik heel prettig en persoonlijk begeleid door de personeelsfunctionaris. Fluenta is goed voor haar personeel.Betrokken en bereikbaar. Een fijne stichting om voor te werken. Ze organiseren bijvoorbeeld tweejaarlijks netwerkbijeenkomsten voor de Interne Contact Personen binnen de stichting en natuurlijk één keer per jaar de Fluenta-dag waar ik (oud)collega’s ontmoet en van geniet. Na 22 jaar ben ik nog net zo gedreven, enthousiast en bevlogen als op die ene winterse ochtend toen het avontuur in Vianen voor de klas voor mij begon...